Fedra, la innovadora versió contemporània d’aquest célebre i multi representat personatge de la mitologia grega que signa Paco Bezerra, inspirat en la versió que Eurípides va escriure sota el nom de Hipòlit, i que ínterpreta una esplèndida Lolita,  torna al Teatre Goya, on es va estrenar el passat gener, a partir de demà, 12 de juny, i durant dues úniques setmanes.

Us reproduïm la nota que vàrem publicar a la seva estrena, per refrescar la memòria:

Fedra, amb producció de Pentación Espectáculos i Festival de Mèrida, es va estrenar amb un èxit aclaparador aquest estiu a la 64 edició del Festival de Mèrida. Ens l’han presentat amb la presència de Jesús Cimarro, director del festival, Luis Luque, director de l’espectacle, i els intèrprets Lolita Flores, Juan Fernández, Críspulo Cabezas, Eneko Sagardo i Tina Sainz. El director de contingut de Focus Jordi González ha encetat la trobada manifestant que “no hi ha millor manera d’encetar un any que amb Fedra!”, agraint-los la presència i remarcant que significa el debut de Lolita al Romea.

Jesús Cimarro ha matisat que quan va agafar a direcció del festival: “tenia clar que comptaria amb nous creadors per barrejar la creació contemporània amb els clàssics.  I aquesta Fedra és el prototip del que volem ensenyar als nous públics. Als grans ja els tenim guanyats, ara tenim la necessitat de guanyar-nos als joves!” Luis Luque, considerat a Espanya com un dels directors més rellevants del moment, ha confessat que “avui és un dia molt important a la meva vida perquè és el primer cop que estreno a Barcelona, a la que considero una Ciutat del Teatre. I el dia que estrenem Fedra a Catalunya.”

El director manifesta que “volia treure aquest personatge de les urpes de la culpa i crear una Fedra nostra, que parli amb qui li doni la gana. Recordo quan Jesús Cimarro em va demanar de fer Fedra amb la Lolita… em vaig quedar garratibat!  És el 7è text de Bezerra i mostra una Fedra que és una gran dona i un gran ésser humà. I bé, ja som aquí. Venim a explicar la història d’una dona que vol estimar i que cap poder masculí li podrà impedir. És una Fedra contemporània i arriscada, però plena de passió i amor.”

ES POT PROHIBIR L’AMOR?
Per a Lolita “Fedra podria ser d’aquest segle. Estimar no ha de ser mai prohibit, s’ha de poder estimar a qui es vulgui, a un home, a una dona, a un cavall, als gats… l’amor és essencialment lliure.” Però no ho té fàcil. Fedra és Reina i no pot tenir vida privada: “El seu marit sempre viatja amb ella, i ella només pensa en estimar amb llibertat. Sap que li prohibiran estimar al que estima, que no la deixaran però, malgrat tot, té ganes d’estimar. No té edat, ja que l’edat es porta dintre. I com que se sent jove, s’enamora d’un jove, del seu fillastre. L’estima d’una manera malaltissa, és una Fedra turmentada per una passió que ja no pot reprimir.”

Aquesta és la realitat de la tragèdia de Fedra, un espectacle que va arreplegar més de 15.000 espectadors durant la seva exhibició a la darrera edició del Festival de Mérida, i que la crítica ha aplaudit arreu de l’Estat. Lolita Flores ha explicat que Paco Bezerra ha aconseguit extreure l’essència de la història d’Eurípides i l’amor prohibit de Fedra, en un “text ple de poesia i quotidianitat”. L’actriu ha agraït que “Focus hagi cregut en mi i m’hagi reconegut com una persona 50% catalana. Per a mi és un honor molt gran. No havia vist mai el Romea però té l’antiguitat de Fedra.”

PARLEN ELS ARTISTES
La reconeguda actiu Tina Sainz també està “contenta i emocionada d’estar a Barcelona, una ciutat que sempre m’ha donat sort, molts amics i molts records. Aquesta proposta és com un regal d’aquells inesperats a la vida: un text de Bezerra, la direcció de Luque i amb Lolita com a companya. A partir d’ara, oblido tot l’anterior i començo de nou!”

Juan Fernández, que interpreta a Teseo, marit de Fedra, bromeja -o no- dient que “amb la Lolita sempre fem de marit i muller!” I  s’ha declarat “molt il·lusionat de presentar aquesta nova Fedra al públic.”

Eneko Sagardoy ha animat al públic jove a venir a veure l’obra, “ja que es tracta d’una Fedra de rabiosa actualitat”.

Críspulo Cabezas ha afegit que “treballar amb un animal escènic com Luque, amb un text intel·ligent i tan potent com el de Bezerra i que creix en boca dels meus companys, és meravellós”. 

Per a Lolita “Bezerra ha fet un text ple de poesia i de quotidianitat. No és el clàssic que es podríem imaginar. N’ha tret l’essència i l’ha posat en paraules d’avui. Tot s’entén i tot arriba. No es parla dels déus sinó d’un amor prohibit que ens pot tocar a tots. És una Fedra no depressiva, però que surt d’una depressió per defensar el seu amor en contra de tothom.”

Genèric saT! 18-19

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here